Vraag

9 maart 2020
Profielfoto van Marielle Schipperen
Projectcoördinator

“Wie heeft er ideeën over hoe je op lokaal niveau inwoners kan ondersteunen beter gebruik te maken van e-health toepassingen van diverse zorgaanbieders?”

Toelichting

Als projectcoördinator van veel projecten in de zorg hoor ik vaak het volgende: “we hebben diverse e-health toepassing in gebruik genomen, echter we hebben onvoldoende middelen/mankracht om de patiënten/cliënten te ondersteunen in het leren hoe deze e-health toepassingen op juiste manier te gebruiken”. Onder andere gezondheidscentra of zorgorganisaties kampen met dit knelpunt. Zij hebben wel middelen voor de aanschaf van de e-health toepassing en voor het trainen van eigen medewerkers. Echter er blijkt een grote groep patiënten/clienten die nog niet weten hoe (en waarom) zij deze toepassingen moeten gebruiken. Mogelijk omdat ze niet weten hoe het werkt, of begrijpen welke (gezondheids-)voordelen er mee te behalen zijn.

Resultaat is te vaak: e-health toepassing wordt nauwelijks gebruikt. Client heeft minder keuze in contact mogelijkheden. En de verwachtingen/ de wens om zorgverleners te ontlasten komt niet van de grond. Wij, als bibliotheek zoeken naar goede voorbeelden op lokaal niveau waaruit het tegendeel spreekt. Waar samenwerking rondom e-health toepassingen daadwerkelijk leidt tot betere lokale zorg, onderkent door de client. Wie droegen bij aan deze oplossing? Welke voorbeelden mogen wij gebruiken als inspiratie om lokaal op verder te bouwen?

Profielfoto van Martine van Zwieten
Adviseur zorgbeleid en innovatie

hoi Marielle

Hier in het noorden werken wij (thuiszorgorganisatie) samen met een MBO opleiding (verzorgenden en verpleegkundigen in opleiding). Er is daar ook een module zorgtechnologie en aan die module koppelen wij activiteiten bijv een studentenduo die clienten begeleiden met bijv de compaan. Op deze wijze zetten we dus studenten in bij clienten die gebruik willen maken van technologie maar hiervoor geïnstrueerd moeten worden en een vraagbaak nodig hebben.
Mogelijk kan je in de regio eens kijken of er opleiding is die voor zo'n samenwerking open staat.

Succes
Martine

Profielfoto van Hein Reitsma
Procesleider participatie Kralingse Bos

Heb je hier wat aan?
https://www.tubantia.nl/almelo/digitale-hulp-voor-oudere-migranten-dankzij-almelose-dagopvang~a627752b/?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web&referrer=https://www.linkedin.com/
Een digitale avatar en een dashboard ter ondersteuning van mantelzorgers.

Profielfoto van Rolinde Alingh
Onderzoeker | Projectleider | Coördinator Drents Netwerk Positieve Gezondheid

Hoi Mariëlle,

Interessante vraag die mij ook bekend voorkomt. Ik werk zelf bij Zorgbelang Drenthe en wij pleiten ervoor om patiënten/cliënten zo vroeg mogelijk bij de ontwikkeling van e-health toepassingen te betrekken. Alleen zo kan je een product ontwikkelen die aansluit bij de behoeften/verwachtingen van de doelgroep. Daarnaast hebben we in het verleden verschillende trainingen gezondheidsvaardigheden gegeven aan inwoners. Een mooie uitbreiding van die training zou een module rondom e-health toepassingen (of een aantal specifieke tools) kunnen zijn.

Waar wij tegenaan lopen, en dat herkennen jullie wellicht als bibliotheek, is de langdurige bekostiging van dit soort trainingen. Je wilt inwoners een dergelijke training het liefst (nagenoeg) gratis aanbieden. Een bekostiging van een (pilot)project is vaak te realiseren via een subsidie, zoals SET. Voor de uitvoering is echter een andere financieringsstroom nodig om de trainers te bekostigen, zodat vele inwoners (of patiënten/cliënten) bereikt worden. Dit vraagt om goede samenwerking en creativiteit. Mocht iemand daar goede voorbeelden van hebben, zou ik die ook graag horen.

Groet,
Rolinde

Profielfoto van Pim Ketelaar
Programmadirecteur

In het kader van de Stimuleringsregeling e-Health Thuis (SET) zijn er verschillende projecten die zich richten op uitprobeerdiensten / uitleenservices van e-health. Interessant mbt jouw vraag bijvoorbeeld het project Digitale Toegankelijkheid Dalfsen:
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/projecten/digitale-toegankelijkheid-dalfsen
Uitproberen kan enorm helpen de drempel te verlagen en geeft gelijk goed zicht op waar mensen echt behoefte aan hebben.

Mensen gaan in de regel zaken meer gebruiken als ze hun voordeel voelen. Vooralsnog bieden we veel aan wat alleen voordelen heeft voor de professionals en/of de organisatie.
Over hoe dit goed kan en wat dit vraagt van (marketing) onderzoek vind ik het Radbout in Nijmegen heel goed bezig. Zij gaan uit van wat het de patient brengt en hoe die er voordeel uit haalt en zie hun succes.

Profielfoto van Martijn Wesseling
Projectleider eHealth, trainer en adviseur

Hoi Marielle,

De eerste vraag is natuurlijk of deze ehealth toepassingen niet te ingewikkeld zijn. Je wil eigenlijk dat de ehealth voor zich spreekt en dat cliënten dit zonder al te veel instructie kan gebruiken.

Ten tweede is het de vraag of medewerkers dan optimaal getraind zijn. In mijn ervaring groeit het gebruik als de hulpverlener/zorgverlener het enthousiast en met kennis kan introduceren. E-health is natuurlijk geen rechtstreekse vervanging van reguliere zorg, maar het moet een optimale mix zijn. De tijd die je steekt in het uitleggen van de module, kan dan vervolgens weer tijd opleveren omdat iemand vervolgens zelfstandig aan de slag kan. In mijn eigen ervaring zie ik dat juist het tijdsgebrek bij het stimuleren en trainen van medewerkers er ook voor zorgt dat cliënten minder actief zijn. De wisselwerking tussen zorgverlener en cliënt is het belangrijkst.

Ook ik heb zeer positieve ervaringen met Jouw Omgeving. Wij werken er mee binnen Ambiq, één van de grondleggers van dit platform. Het is ontwikkeld met het oog op de doelgroep met een licht verstandelijke beperking en dat maakt het een eenvoudig systeem.

Bij mijn vorige werkgever, Sensire, zijn al vanaf 2010 ipads ingezet binnen de wijkzorg. Dit kwam aanvankelijk ook moeizaam van de grond, maar je zag al snel allerlei initiatieven opgezet door ouderenwerkers en welzijnswerkers. Digivaardige inwoners gingen andere inwoners helpen bij het eigen maken van de ipad. Ook bij dit project zag je echter dat de inwoners wel op gang kwamen, maar dat zorgverleners achter bleven.

Profielfoto van Freek van den Berg
Freek van den Berg
Innovatie Sociaal Domein

Hoi Marielle,

Ik weet niet welke specifieke e-health modules jij bedoelt, maar binnen de Jeugd GGZ heeft men positieve ervaringen met de inzet van www.jouwomgeving.nl voor het gebruik van e-health modules.
Uiteraard vraagt dat vaak ook een implementatie traject, maar eenmaal goed geïmplementeerd wordt het ook echt gebruikt. Cruciaal is dat de gekozen e-health oplossing aansluit op het primaire proces binnen een organisatie.
www.zorgbewegers.nl heeft veel ervaring in het succesvol implementeren van e-health.

Om te voorkomen dat deze reactie te veel overkomt als 'wij van WC eend' verwijs ik je graag naar de ervaringen van gebruikers van e-health platform:
https://www.jouwomgeving.nl/ervaringsverhalen/

Profielfoto van Michael Milo
Verbinder

Beste voorbeelden zijn de VraagBaak (functie op lokaal platform) en VitaliteitsMarkt. Zie bijvoorbeeld in Achtse Barrier (www.achtsebarrier.nl) of SamenBeter Westerpark (www.samenbeterwesterpark.nl) of deze animatie: https://youtu.be/6oBWV-g33a8

Profielfoto van Maartje De Nijs
Verpleegkundige

Misschien is het mogelijk om ehealth scholing te geven. Wel is het dan handig om te weten welke toepassingen gebruikt (kunnen gaan) worden in de omgeving.